Obsah
- Je to pro modelku složité?
- Co s sebou potřebuji?
- Jak to probíhá?
- Máte o focení nějakou konkrétní představu?
- To jsem dosud neviděla, jak se to dělá?
- Jak je to s nahotou?
- Necítím se dost krásná, vadí to?
- Co s fotkami pak děláte?
- Jak vznikají 3D fotky?
- Co je to lightpainting?
- Svícení laserem, cože?
- Je to hodně upravované?
- Kde by se fotilo?
- Jak dlouho by se fotilo?
- Kolik by se toho vyfotilo?
- Dostanu všechny fotky?
- Jak je to s právy?
- Mohu s sebou mít doprovod?
- Kdy dostanu fotografie?
- Mohu se vyfotit i já?
- Může nás být více?
- Jak se mám připravit?
- Mohu dostat slevu?
- Jak jste se dostal k focení?
- Co je TFP?
- Jak se zeptám na něco jiného?
Je to pro modelku složité? ^^^
Je to složitější než obyčejné cvaky, ale po chvíli se zatím adaptovali všichni. Takže je veliká pravděpodobnost, že i vy.
Některé modelky při focení dělají různé cviky, je dobré počítat s tím, že by mohlo být pro úspěch fotky potřeba vydržet menší desítky vteřin nehnutě v téže poloze. I s nějakým hýbáním se dá s trochou štěstí a umu pracovat, ale možnosti jsou omezené.
Co s sebou potřebuji? ^^^
Krátká odpověď by byla nic. Určitě není potřeba taška plná oděvů, oděvy zpravidla fotky nasvícené laserem kazí (viz dotaz o nahotě). Doplňky je někdy možné zapojit, ovšem ne vše a vždy, asi nejlépe je konkrétní konzultovat se mnou. Tmavé věci bude vidět lépe proti světlejšímu pozadí.
Jak to probíhá? ^^^
To je vágní dotaz, ale často jej dostávám, tak podobně vágně odpovím, obvykle to stačí.
Před focením můžeme vyplnit dotazník častých otázek, které mívám já.
Tedy cca v tomto pořadí: domluvíme, dorazíte, uvítám, dovysvětlím, předvedu, pročtem smlouvu, podepíšeme (může být i na konci), vyfotíme, podíváme, fotíme.., dofotíme, můžeme rychle vybrat pár favoritů, vyrovnáme se, rozloučíme, o něco později dovyberu, dodělám, pošlu.. Následně je možné iterovat od “domluvíme”, případně pak už vypustit méně užitečné části jako “dovysvětlím, předvedu, pročtem smlouvu, podepíšeme”..
Během focení se fotky po každém snímku zobrazí na monitoru, tedy je možno sledovat, co se nepovedlo, a hned to napravit.
Máte o focení nějakou konkrétní představu? ^^^
Spíše improvizuji dle okolností, co se komu líbí, co je komu blízké. Zároveň mám běžně několik latentních myšlenek, které se občcas pokusím zakomponovat. Každopádně na začátek to dělám všem podobné, začínáme obvykle několika jednoduchými pózami, které jsou poměrně stabilní, a dobře se na nich ilustruje, jak jednotlivá fotka probíhá. Na pomoc se směrem, kam se to bude ubírat dál mám dotazník.
To jsem dosud neviděla, jak se to dělá? ^^^
Obvykle se tento dotaz vztahuje buď jen ke svícení laserem (od těch, kdo již viděli lightpainting), nebo i k lightpaintingu. Méně často k 3D fotkám. Vše je relativně vzácné, něco ale vzácnější. 3D i lightpainting dělá po světě nějaké nízké procento fotografů, ovšem najít se to dá. Svícení laserem na nůži už tolik lidí nedělá. Našel jsem desítky, co to zkusili, ale neviděl bych, že by to opakovali. Není to jednoduché, možná proto..
Jsou tu k jednotlivým těmto tématům extra dotazy.
Jak je to s nahotou? ^^^
Svítíme-li laserem, pak se k tomuto vztahuje spíše otázka o laseru. Jelikož nejčastěji svítím laserem, pak je nahota nejčastěji doporučená.
Neznamená to ovšem, že musí být hned vše vidět. Různé části těla lze zakrývat hned několika způsoby jako jsou jiné části těla, tma, odvrácení od fotoaparátu..
Dokonce se lze domluvit, že takto zakrývané fotky jsou jediné přípustné, a může to být i ve smlouvě, přičemž modelka pak může validovat, zda jsou výběr a úpravy odpovídající, čímž se zaručí správný výsledek.
Necítím se dost krásná, vadí to? ^^^
Rozdíl mezi fotkami a realitou je krom jiného také v tom, že realita je tu stále ze všech stran. Pro fotky se vybírá vhodná póza, a z fotek se pak vybírají ty lepší. Tedy ve finále na fotkách je šance, že to bude prostě lepší.
Co s fotkami pak děláte? ^^^
Většinou vůbec nic.
Aktuálně čas od času (za poslední roky, tak dvakrát za rok) přidám post na instagram.
Rád bych někdy uspořádal nějaké další výstavy, ovšem nemám chuť to organizovat.
Též bych nebyl proti prodat nějaké fotky jako NFT, ovšem nemám náladu shánět kupce.
Rád se na ně občas podívám s přátely ve 3D pomocí brýlí VR. Jinak si tak leží u mě na disku a jsou zálohované.
Také existují systémy, kde má člověk své fotografie, a lidé si je mohou koupit vytištěné na čemkoliv. Tisk a dodání zajišťují ty systémy. Na to též nemám zatím náladu, presto jsem tam par fotek nahral.
Uvidíme časem, možná se budou někdy prodávat za nehorázné ceny a děti z toho budou za vodou.
Jak vznikají 3D fotky? ^^^
Ve zkratce k nim, 3D se fotí na alespoň dva fotoaparáty, následně se fotky sesazují aby byly použitelné jako 3D. Podobně jako máme dvě oči a každé oko vidí maličko odlišný obraz, mozek si to následně sesadí jako prostorovou představu, tak i dva fotoaparáty vyfotí každý malinko odlišný obraz, když pak každé oko dostane tu svoji fotku, tak si to mozek opět po svém přebere. Lze toho docílit pomocí brýlí VR.
Co je to lightpainting? ^^^
Je to doslova malování světlem. Je potřeba tma dostatečná k tomu, aby za přiměřeně dlouhou expozici, nevzniklo od přítomného světla nic, co by na fotce vadilo. V této tmě, pak různými světelnými zdroji v záběru fotoaparátu, fotograf vytváří, obvykle ručně, výsledný obraz. Může buď ze zdroje svítít přímo do fotoaparátu, nebo odrazem přes něco (např modelku). Fotoaparát během doby expozice (vteřiny až minuty), postupně nasbírá světlo, co k němu dorazí a po uzavření závěrky odevzdá téměř hotovou fotografii.
Svícení laserem, cože? ^^^
Přišel jsem na to tak, že mi přišla stopa od svícení baterkou příliš silná. Chtěl jsem tenčí a tak jsem koupil laserové ukazovátko. Byl jsem s ním od počátku spokojen.
Laser má ovšem svá specifika oproti běžnějším zdrojům světla.
Je potřeba dbát bezpečnosti. Je-li použit jeden přímý paprsek, pak by měla osoba na níž se svítí, zavřít oči. Je-li paprsek rozdělen na více, není to nutné.
Od tmavších vlasů se špatně odráží. Takové vlasy je vhodné shromáždit do menšího prostoru, aby zakryly pokud možno co nejméně kůže. Gumička postačí například na culík, nebo drdol.
Textil odráží světlo nerovnoměrně, na fotkách jej nedoporučuji. Řekl bych, že je kazí. Také přechody mezi kůží a textilem přeruší jinak perfektní čáry, které pak nevypadají zdaleka tak dobře.
Je to hodně upravované? ^^^
Minimálně. Od dokončeného výběru k hotovým fotografiím mě dělí pouhé minuty. Upravuji pouze tmavost, světlost, barevnost (nejraději černobílé s lehkým nádechem nějaké barvy), odstranění šumu, ořez a korekci otočení.
Kde by se fotilo? ^^^
Ateliér mám aktuálně v Praze Uhříněvsi. Vzhledem k tomu, že je focení specifické, ani neuvažuji o nějakém navštěvování jiných ateliérů.
Dostat se sem lze busem na “Nové Náměstí”, vlakem na “Praha-Uhříněves” i autem se dá zaparkovat mezi normou a domem.
Pokud se rezervujete přes rezervační systém, je tam umístění nové náměstí, to je približně správně, ale raději ať nezapomenu, si řekněte o adresu a kudy v domě.
Jak dlouho by se fotilo? ^^^
Délka focení je typicky předmětem volby modelky ve formuláři. Optimální čas je kolem dvou hodin. Během první hodiny si modelka zpočátku zvyká na postup, a tak ještě není vše tak snadné, jako později. Úspěšná fotka totiž vyžaduje i nějakou součinnost modelky – zpravidla se několik vteřin nehýbat. Zároveň i předání instrukcí, a další věci okolo chvíli potrvá. U někoho to jde rychleji, a u někoho pomaleji.
Hodina focení stačí na několik fotek, ale je to trochu více ve stresu.
Po dvou hodinách už postupně začíná hrát roli únava. Ovšem nemohu říci, že ve třetí hodině nevznikly některé nejlepší fotky. Máte-li tušení, že by to s vámi mohlo být náročnější, pak 2h jsou ideální volba pro vás.
Pokud myslíte, že to půjde samo, pak záleží i na vašich představách. Je-li jich hodně, pak 3h nebudou problém.
Kolik by se toho vyfotilo? ^^^
V ceníku se počítá s cca pěti fotkami za hodinu. Je to relativně střídmý odhad. Povedených fotek je obvykle více. Někdy i mnohem, a je těžké vybrat právě těch pět. Jedna z možností, jak na to, je, že napřed vyberu a předupravím ty lepší povedené, a jejich zmenšenin si pak vyberete vy těch pět, které dodělám. Také dobrý postup je, po focení sí najít pět minut, a z miniatur (na obrazovce jsou cca jako mobil) si na první pohled vybrat favority. Většinou se o nich těsne po focení ví, zda dopadly dobře. Můžeme si je i zvětšit. Některé z nich mohou mít problémy viditelné až po zvětšení.
Dostanu všechny fotky? ^^^
Jde o úhel pohledu. Z pohledu, kdy považujete kazdý pořízený snímek za fotku, tak ne. Z pohledu, kdy se za fotku považuje produkt fotografa, pak ano, pokud se to vejde do dohodnutého počtu. Rozdíl mezi těmito pohledy je značný.
Pro pochopení se hodí představit si pořízené cvaky za materiál, z nichž vznikne výsledný produkt. Existují různé postupy, jak to udělat, a mají různě kvalitní výsledek.
Pravděpodobně každý fotograf aby z množství pořízeného materiálu udělal fotky, provede výběr. Ruzní fotografové vybírají různě. Shodnou se ovšem v tom, že co není fotka, je odpad. Odpad je k ničemu, takže nemusíte mít pocit, že si fotograf něco nechává pro sebe.
Fotografové se liší krom toho, jak pořídí materiál i velmi v tom, jak jej vyberou. V každém případě je součásí vizitky fotografa finální produkt, tedy i to, jak jej vybral. Proto nelze nechat výběr na někom jiném. Pokud se fotograf prezentuje fotkami, jake se vám líbí, je to i kvůli tomu výběru.
Je možné v přítomnosti fotografa se do výběru zapojit a vyslovit při tom své preference, které mohou být vzaty v potaz, a to zejména v situacích, kdy se volí ze skupiny podobně vypadajicích snímků, podobné kvality, a bez této preference by se vybrala ta, co na fotografa zapůsobí nejlépe, a mohla by to být ta samá. Ze zkušenosti se ve většině případů shodujeme.
Jak je to s právy? ^^^
Chce-li člověk trochu serózně fotit, měl by u toho neporušovat zákony, a tak jsem se s nimi seznámil.
Tématu focení v tomto kontextu se týká několik zákonů. Pokud to někoho zajímá více, bude lépe se na ně podívat sám. Já se jen pokusím to nejak relevantně shrnout krátce pro přehled.
Autorský zákon 121/2000 Sb. říká, že dílo je autora – tedy bez licence je nemůže použít jiná osoba. Zákon o ochraně osobních údajů 101/2000 Sb. zas, že podobenku autor nemůže použít bez souhlasu.
Z předchozího plyne, že takto bychom se daleko nedostali, a k tomu se delají model release smlouvy, kde se uděluje na jednu stranu licence, na druhou stranu svolení a další věci, jako termín dodání, omezení atd.
TODO: mohl bych si dodělat link na náhled vzoru smlouvy.
Nevím s jakým číslem to je, ale je snad jasné, že každou smlouvu musí podepsat zákonný zástupce. To se týká mimochodem i focení v oděvu. Každopádně, kdyby se někdo pod 18 ucházel o focení, chci u toho jeho zástupce.
Pro doplnění ještě, pokud někomu nebylo 18let, týká se jej 40/2009 Sb. osobě pod 18let nesmí být nabídnuta úplata či jiná výhoda za obnažování. To se mě příliš netýká vzhledem k tomu, že inkasuje-li někdo, tak já. Podobně se nesmí vytvářet pornografie, tak té jsem snad vzdálen na míle.
Mohl bych doplnit důsledek, krom toho, že je to tak lepší, tak i zákon podporuje aby fotky vybíral autor. Neexistuje nárok vyfocených lidí fotografie obdržet. GDPR ustanovuje, že musí být chráněna. Pokud model velmi chce svojí fotografii, která nebyla vybrána a nemá na ni licenci od autora, hlavně proto, že nebyla dost dobrá, tak vyhrožování § 355 ve výše uvedeném zákoně 40 rozhodně není způsob, jak jí získat. Leší je prijmout fakt, že ostatní fotky jsou povedenější, a že tato za to nestojí. Pořad existuje moznost pokusit se o lepší. Ani pomluvy § 184 nejsou řešením. Autor vás určitě nechce připravit o potěšení z fotek, které jste pravděpodobně dosud nezkusili, nedá vám je jen proto, že vám dá lepší. A o kvalitu tu velice jde.
Mohu s sebou mít doprovod? ^^^
Pokud jde o “hlídání”, pak mi přijde relevantní pouze v případě nezletilé modelky. Máte-li přesto nějaké nejistoty, a někoho s sebou potřebujete, zvažte možnost “Může nás být více?”
Obecně mi přijde, že člověk, který se přišel jen dívat, tak získá z první ruky informace o tom, jak dělám fotky, které na světe v podstatě nikdo jiný nedělá. Kurzy zatím neposkytuji. Počkám si s tím ještě asi několik let.
Kdy dostanu fotografie? ^^^
Ve smlouvě je příslib, do dvou týdnů. Obvykle stíhám i do dvou dnů. Nejčastěji jsou nějaké fotografie i během prvních minut po focení.
Fotografie obvykle posílám přes web, kam je nahraju, a náhodně vygenerovanou adresu vám pošlu. Od posledního nahrání, za tři týdny adresa expiruje. Do té doby lze fotky stáhnout, či nahlížet jako album (s menší velikostí). Po stažení lze bin také smazat.
Mohu se vyfotit i já? ^^^
Nevím. Je to možné. Domluvme se. Focení je kreativní proces, a to není možné za všech okolností. Každopádně české zákony tvrdí, že k focení je určitě potřeba souhlas osoby na fotografii, a není-li zletilá, pak je třeba souhlas (podpis) jejího zákonného zástupce.
Také nejsem zvyklý fotit muže samostatně, zatím si to nedovedu představit. Možná by pomohlo, aby měl s sebou nějakou ženu spolu do fotek.
Může nás být více? ^^^
V ateliéru (až do plánované rekonstrukce), se na foto-pozadí dají uspořádat 1-4 osoby, ovšem také ne libovolně. Víc osob by mohlo dorazit, a fotit se po menších skupinkách. Můžeme se o tom pobavit. Co se dodaného počtu fotek a cen týče, tak asi lépe též se pobavit. Vycházel bych z ceníku, s tím že čas, počet fotek a cena se nenásobí počtem osob, ovšem aby se na každého dostalo, bylo by třeba více času i fotek.. Něco vhodného určitě dohodneme.
Pokud jste si dohodli slevu bez mé znalosti počtu osob, raději se dohodněme znovu.
Je možné, že od r 2024, bude místo i na více osob.
Jak se mám připravit? ^^^
Pro běžné focení laserem nebývá potřeba se extra líčit či česat.
Při svícení laserem není v obličeji vidět detaily, proto makeup není nutnost. Úprava vlasů se odvíjí od faktu, že tmavé vlasy na fotce dopadají více jako šum, viz svícení laserem.. Doporučuji je nějak zmenšit (gumička, copánky, drdol,…) Najdou se i situace, kdy i světlejší vlasy bude lepší zmenšit gumičkou.
Mohu dostat slevu? ^^^
Pokud se na ní dohodneme. Závisí to na více faktorech. Každopádně není má povinnost dávat slevy každému, kdo si myslí, že má na ní z nějakého důdovu nárok. Nicméně, přijdu-li k názoru, že by takové focení bylo pro mne z nějakého důvodu zajímavé, pak bych v tom neviděl problém. Také při opakovaném focení bych mohl něco slevit.
Jak jste se dostal k focení? ^^^
Stojí za zmínku, že jako malý jsem chodíval s otcem fotit krajinky. Později pak dlouho nic. Až do konce vysoké školy, kdy o prázdninách na výletě na Nový Zéland, jsem zjistil, že mě fotit bavilo velmi.
Nedlouho po té jsem si pořídil na pracovní cestě v USA zrcadlovku, jíž jsem posléze v Paříži cestou z práce fotil na dlouhou expozici domy.
Během let 2007-2008 jsem se postupně přecházel na lightpainting. V roce 2011 jsem svítil poprvé laserem. Pořídil jsem jej ve snaze zúžit stopu světla ve srovnání s baterkou.
Co je TFP? ^^^
Je to forma focení bez placení. Zkratka původně byla Time For Prints, ale dá se chápat i jako digitální verze Time for Photos.. Dříve jsem tak fotil častěji. Aktuálně už méně.